Na práci marektéra milujem aj to, že je pestrofarebná a stále iná. S každým novým klientom sa otvárajú nové témy. Takže sa človek nenudí, stále sa učí, študuje. Raz je to zdravie, potom autá, bývanie, fashion, potom kniha… V projektových tímoch niekedy spoznávam aj zaujímavých ľudí a ich príbehy. Rozhodla som sa, že sa s vami o tie najzaujímavejšie podelím.
Jedným takýmto projektom je fantasy romanca na pokračovanie, ktorú marketujem. Rozhovor s autorkou Baamiela&Delaily som vám priniesla nedávno.
Teraz by som vám rada predstavila Gartiera, ktorého autorka knihy, Denalea, oslovila na spoluprácu pri návrhu obálok. Tie sú viditeľne iné… Šokujúce, odvážne, luxusné, rozhodne neprehliadnuteľné, tak ako aj ďalšie Braňove diela. Jeho tvorba vás prinúti zastať a zamyslieť sa, pozrieť sa na veci inak… Dokáže v jednom “obraze” povedať tak veľa a tak pravdivo.
Samozrejme, chcela som sa o ňom dozvedieť viac aj preto, že má za sebou silné značky ako napr. Playboy, Diesel, Audi, RedBull, Vogue, Converse, Harley Davidson a jeho tvorba je žiadaná a oceňovaná aj za veľkou mlákou.
Je nielen majster v tom, čo robí, ale aj obdivuhodná osobnosť pri zemi a s pokorou. Veď posúďte sami.
1. Počula som o tebe, že žiješ a tvoríš na striedačku v Los Angels a v Bratislave?
Je to už pár rokov, čo si ma na západnom pobreží našlo niekoľko príležitostí a dodnes pre mňa práca v Amerike predstavuje unikátne výzvy. Nielen kvôli umeniu, ale aj pre osobný rast a súťaživú konkurenciu. Kozmopolitné prostredie totiž vždy prináša veľa rôznych pohľadov aj z multikulturálneho hľadiska. Už len to je pre mňa veľmi ašpiratívne.
Nie sú to však ľudia a mestské prostredie, pre ktoré sa do LA stále vraciam, ale obdivuhodná príroda. Ona mi dáva najviac odpovedí aj na tie najťažšie otázky.
2. Dočítala som sa, že si nositeľom prestížnych ocenení. Na ktoré si najviac hrdý?
Ocenenia. Asi niekoho sklamem, ale na ne hrdý až tak nie som:). Sú len subjektívnym pohľadom niekoho iného a osobne si myslím, že obdiv a uznanie si dnes zaslúži každý, kto svet robí krajším a inovatívnejším. Ceny Andyho Warhola a DC Comics, alebo víťazstvo v súťaži Infiniti Cars mi však otvorili viac dverí, do ktorých by som sa len tak nedostal.
3. Takže tvoríš aj pre známe svetové značky. Aká je spolupráca s takými gigantami, o ktorých sa mnohým na Slovensku ani nesníva?
Práca s veľkými brandami je skôr príležitostná, pretože veľakrát zápasia s tým, či majú naozaj potrebu prezentovať sa cez umenie. Ak sa však taká príležitosť objaví a inakosť je to čo hľadajú, je mojou úlohou ich o tom naozaj presvedčiť. Potom je už samotná tvorba viac-menej jednoduchá a na konci aj obrovskou satisfakciou.
Áno, tvoja tvorba je viditeľne iná… A ako môžeme pozorovať aj reakcie na obálky kníh od Denalea Volkona, fascinujúca, odvážna, vzbudzujúca emócie, vytvárajúca príbehy…
4. V čom vidíš ty svoju konkurenčnú výhodu, ktorá ťa posúva napr. aj za veľkú mláku?
Základom je uvedomiť si, čo chcem ako umelec vytvoriť a veriť v to. Nájsť rovnováhu v spontánnosti, ale nezabúdať na sofistikovanosť.
Ľudí fascinuje prepracovanosť mojich výtvorov a nie nadarmo sa hovorí “v detailoch je ukrytý diabol”. Každý fragment si zaslúži svoju pozornosť. Kľúčom k vizualizácií mojich myšlienok je uvedomiť si, že etické princípy musia byť veľakrát podriadené tým estetickým, ak má byť výsledok odvážny a výrazný.
“Vytvoriť umenie je ako vymodelovať ženu. Musí byť krásne, záhadne provokatívne a zároveň nedosiahnuteľné.”
5. To si pekne povedal. Všimla som si, že tvojim objektom, múzou, inšpiráciou je často práve žena v rôznych podobách. Mýlim sa?
Tvoj postreh je správny. Žena je nielen v živote umelca, ale hlavne v živote muža, rozhodujúcou mantrou. Od momentu, keď sa narodí a vidí ju vo svojej matke, neskôr vo svojej prvej láske, partnerke, žene… Sprevádza ho celý život. Ja môžem byť len rád, že som obdarovaný talentom, ktorý mi ponúkol spoznať fenomén “ženy” z iných, nepoznaných a pre niekoho neexistujúcich uhlov. V mojej tvorbe má žena svoje pevné miesto, pretože je tým najexaktnejším symbolom krásy a čistoty. A také by malo byť aj poslanie umenia.
6. Aké sú rozdiely medzi dopytom v Amerike a na Slovensku?
Každá práca, z ktoréhokoľvek kúta na svete, má svoje zákonitosti a špecifiká. Fascinujúce je na tom práve to, že vždy je novou výzvou niečo úplne iné, ako tou poslednou. Neexistuje vzorec, návod alebo dopredu známy princíp a to je na tvorení najkrajšie.
Nelimitujem sa štýlom, technikou, farbami alebo ideológiou. Neporovnával by som americký a slovenský dopyt, pretože vždy je to o tom, aby ľudia videli, že verím tomu, čo vytvorím.
7. Pre koho na Slovensku tvoríš?
Na rozdiel od Ameriky, na Slovensku tvorím viac osobných projektov a aj na nich sa dokážem viac zdokonalovať a posúvať bližšie k osobnej satisfakcii. Aj tu sa mi podarilo spojiť so značkami ako Orange, Audi, Siemens a výsledok stál naozaj za to. Dnes som už však vo fáze, že si radšej napĺňam svoje sny a nie sny iných :) Doma dávam prednosť mojej osobnej tvorbe a až na druhom mieste sú klienti.
8. Vnímam ťa ako umelca… Čo potrebuje umelec ako ty na to, aby tvoril. Z čoho čerpáš? Mávaš aj ty dni, kedy to proste nejde a potom zase tie, kedy ti ide karta?
Úprimne, nepoznám dni kedy mi nejde karta. Ľudia sa alibisticky ospravedlňujú sami pred sebou, keď sa im nedarí, no všetko je len o pokoji v sebe a správnom nasmerovaní energie tam, kde je to potrebné. Mne pri tvorbe pomáha aj zdravý životný štýl, psychohygiena a harmonický vzťah. Sú to spojené nádoby.
9. Je zrejmé, že neberieš všetko. Čo rozhodlo, že si vzal knihy od Denalea Volkona?
Moja tvorba je špecifická, niekedy agresívna, niekedy na hrane morálky. Už tento fakt preriedi ľudí, ktorí ma oslovia a ak to spravia, často od prvej chvíle cítim, že sme na rovnakej vlne. Presne tak to bolo aj v prípade Denelei. Tak ako jej príbeh, o ktorom píše vo svojich knihách, tak aj jej pohľad je veľmi blizky tomu môjmu. Verila tomu, že môžeme vytvoriť niečo unikátne a presne to sa práve deje.
Áno, tiež to tak vidím.
Teším sa na štvrtú obálku knihy a som moc rada, že si si našiel čas na tento rozhovor.
Ďakujem.
Ďakujem pekne za možnosť odpovedať.
Ahoj, volám sa Daniela Mudráková. V marketingových vodách plávam od roku 2004. Základom prežitia v dnešnom virtuálnom svete je dobre poznať psychológiu predaja, mať cit pre obchod a rozumieť zákazníkom. Baví ma vytvárať obchodné stratégie a pomáhať vám získať zákazníkov na svoju stranu, tvoriť kampane a texty, ktoré chytia vašich zákazníkov za srdce, aj za peňaženku. Na seminároch a workshopoch vás rada naučím nielen ako písať trefné texty, rozumieť obchodu, ale aj ako budovať značku a predávať online.